Tytuł projektu: Kujawsko-Pomorska Teleopieka Etap I

 

 

Beneficjent/Realizator: Województwo Kujawsko – Pomorskie/Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu

 

Partnerzy:

  1. Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Bydgoszczy,
  2. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,
  3. Fundacja Ekspert-Kujawy z siedzibą w Inowrocławiu,
  4. Miasto Bydgoszcz,
  5. Gmina Miasta Toruń,
  6. Miasto Inowrocław,
  7. Gmina Miasto Włocławek,
  8. Gmina-Miasto Grudziądz,
  9. Gmina Miejska Aleksandrów Kujawski,
  10. Gmina Aleksandrów Kujawski,
  11. Gmina Barcin,
  12. Gmina Białe Błota,
  13. Gmina Bobrowo,
  14. Gmina Miasta Brodnicy,
  15. Gmina Brodnica,
  16. Gmina Brzozie,
  17. Gmina Cekcyn,
  18. Gmina Miasto Chełmno,
  19. Gmina Chełmno,
  20. Gmina Miasta Chełmża,
  21. Gmina Chełmża,
  22. Gmina Choceń,
  23. Gmina Czernikowo,
  24. Gmina Dąbrowa Biskupia,
  25. Gmina Dabrowa Chełmińska,
  26. Gmina Dobre,
  27. Gmina Fabianki,
  28. Gmina Gniewkowo,
  29. Gmina Grudziądz,
  30. Gmina Inowrocław,
  31. Gmina Izbica Kujawska,
  32. Miasto i Gmina Jabłonowo Pomorskie,
  33. Gmina i Miasto Janikowo,
  34. Gmina Janowiec Wielkopolski,
  35. Gmina Kcynia,
  36. Gmina Kijewo Królewskie,
  37. Gmina Kikół,
  38. Gmina Koronowo,
  39. Gmina Kowalewo Pomorskie,
  40. Gmina Kruszwica,
  41. Gmina Książki,
  42. Gmina Lipno,
  43. Gmina Lisewo,
  44. Gmina Lubanie,
  45. Gmina Lubicz,
  46. Gmina Lubiewo,
  47. Gmina Łubianka,
  48. Gmina Łysomice,
  49. Gmina Mogilno,
  50. Gmina Mrocza,
  51. Gmina Nakło nad Notecią,
  52. Gmina Miejska Nieszawa,
  53. Gmina Nowa Wieś Wielka,
  54. Gmina Nowe,
  55. Gmina Obrowo,
  56. Gmina Osiek,
  57. Gmina Osielsko,
  58. Gmina Osięciny,
  59. Gmina Pakość,
  60. Gmina Papowo Biskupie,
  61. Miasto i Gmina Piotrków Kujawski,
  62. Gmina Płużnica,
  63. Gmina Raciążek,
  64. Gmina Rogowo (pow. rypiński),
  65. Gmina Rogowo (pow. Żniński),
  66. Gmina Ryńsk,
  67. Gmina Miasta Rypin,
  68. Gmina Rypin,
  69. Gmina Sadki,
  70. Gmina Sępólno Krajeńskie,
  71. Gmina Sicienko,
  72. Gmina Solec Kujawski,
  73. Gmina Stolno,
  74. Gmina Strzelno,
  75. Gmina Szubin,
  76. Gmina Śliwice,
  77. Gmina Świecie nad Osą,
  78. Gmina Świekatowo,
  79. Gmina Tłuchowo,
  80. Gmina Tuchola,
  81. Gmina Unisław,
  82. Gmina Waganiec,
  83. Gmina Miasto Wąbrzeźno,
  84. Gmina Wielgie,
  85. Gmina Wielka Nieszawka,
  86. Gmina Więcbork,
  87. Gmina Zbiczno,
  88. Gmina Zbójno,
  89. Gmina Zławieś Wielka,
  90. Gmina Złotniki Kujawskie.

 

Projekt współfinansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 Priorytetu FEKP.08 Fundusze Europejskie na Wsparcie w Obszarze Rynku Pracy, Edukacji i Włączenia Społecznego, Działanie FEKP.08.24 Usługi Społeczne i Zdrowotne.

Okres realizacji projektu: 01.01.2024 – 31.12.2026

Całkowita wartość projektu: 33 316 302,61 PLN

Wartość wkładu z UE: 28 318 857,21 PLN

Grupa docelowa: mieszkańcy województwa kujawsko – pomorskiego potrzebujący wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (w tym z powodu wieku, stanu zdrowia, niepełnosprawności) i  ich otoczenie, nie przebywający w opiece instytucjonalnej.

 

Działania projektowe:

  1. Usługi społeczne świadczone w środowisku lokalnym.
  2. Świadczenie usług w obszarze teleopieki.
  3. Świadczenie usług w obszarze telemedycyny.

 

Rezultaty:

  • 1846 - liczba osób objętych usługami społecznymi w postaci pomocy sąsiedzkiej,
  • 3500 – liczba osób objęta usługami Teleopieki,
  • 300 – liczba osób objęta usługami zdrowotnymi,
  • 1000 – liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem.

Cel projektu: zwiększenie dostępu do usług społecznych i zdrowotnych świadczonych w środowisku lokalnym w postaci pomocy sąsiedzkiej przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii takich jak teleopieka dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,  mieszkających na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

 

Efekty:

  • wzrost poczucia bezpieczeństwa uczestników, a co za tym idzie, podniesienie poziomu samodzielności podopiecznych,
  • zmniejszenie liczby osób kierowanych do placówek opieki stacjonarnej (zgodnie z polityką deinstytucjonalizacji),
  • integracja środowiska lokalnego,
  • zaspokajanie potrzeb czynności dnia codziennego Uczestników wymagających pomocy i wsparcia,
  • działania podejmowane w zakresie profilaktyki zdrowotnej osób starszych pozwolą na szybkie wykrycie postępujących chorób typu Alzheimer, choroba Parkinsona czy choroby serca.

 

 

 

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

 

 

Beneficjencie;

W związku z kryterium dostępu w ramach naborów ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 dot. współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Toruniu w zakresie zgłaszania realizowanych usług, poniżej udostępniamy link do formularza online, w którym prosimy o wypełnienie podstawowych informacji nt. usług zaplanowanych w projekcie (m.in. zakresu usługi, miejsca świadczenia usługi, odbiorców czy okresu świadczenia usługi).

 

Formularz zgłoszenia usługi

 

http://www.rbus.rops.torun.pl/

Aktualne informacje o oferowanych usługach społecznych dostępnych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, z podziałem na odbiorców usług.

Usługi realizowane w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021- 2027.

 

 

Informujemy, że istnieje możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności projektu „Koordynacja rozwoju spójnej polityki społecznej Kujaw i Pomorza” lub działań Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Toruniu z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.

 

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarz yszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

 

TYTUŁ PROJEKTU

Koordynacja spójnej polityki społecznej Kujaw i Pomorza

 

 

ZADANIA I DZIAŁANIA ZAŁOŻONE W PROJEKCIE

W projekcie realizowane są wszystkie działania w obszarze włączenia społecznego określone dla typu projektów w Funduszach Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

W ramach projektu realizowane będą zadania:

  1. Koordynowanie działań w zakresie polityki społecznej w regionie

 

  • W ramach zadania założono prowadzenie badań, analiz i działań monitoringowych umożliwiających diagnozowanie i monitorowanie sytuacji regionu w zakresie usług społecznych, wspierania rodziny i pieczy zastępczej i adopcji, pomocy i integracji społecznej oraz ekonomii społecznej.
  • Podejmowane będzie planowanie interwencji z zakresu usług społecznych, pomocy i integracji społecznej, ekonomii społecznej w województwie kujawsko-pomorskim, poprzez m.in. prace zespołu ds. opracowania Regionalnego Planu Rozwoju Usług Społecznych i Deinstytucjonalizacji (RPDI) oraz Regionalnego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej.
  • Prowadzona będzie analiza potrzeb szkoleniowych kadr i planowanie interwencji EFS w tym zakresie.
  • Zapewniony będzie udział ROPS w procesie akredytacji ośrodków wsparcia ekonomii społecznej (OWES) poprzez udział w procesie weryfikacji przez ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego jakości usług świadczonych przez OWES na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
  • Utworzona zostanie platforma usług społecznych w regionie, której celem jest zapewnienie potencjalnym odbiorcom usług dostępu do informacji o oferowanych usługach w miejscu ich zamieszkania.

 

 

 

  1. Wdrażanie działań na rzecz rozwoju polityki społecznej w regionie

Realizacja zadania jest niezbędna z uwagi na koordynacyjną rolę ROPS w obszarze włączenia społecznego m.in. poprzez:

  • wsparcie doradcze, szkoleniowe, warsztatowe dla jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i podmiotów ekonomii społecznej. Tematyka ww. form wsparcia uzależniona będzie od wyników zapotrzebowania szkoleniowego i będzie dotyczyła szeroko rozumianej sfery społecznej w tym: ekonomii społecznej, pomocy społecznej, więzi rodzinnych, usług społecznych, deinstytucjonalizacji, współpracy;
  • superwizja, coaching i studia podyplomowe dla pracowników socjalnych;
  • doradztwo, konsultacje warsztaty informacyjno-edukacyjne dot. tworzenia Lokalnych Planów Rozwoju Usług Społecznych i Deinstytucjonalizacji (LPDI), spotkania interdyscyplinarne podmiotów działających w obszarze usług społecznych, wsparcie samorządów w rozwoju usług świadczonych w społeczności lokalnej poprzez realizację wizyt zagranicznych dla m.in. władz gmin/powiatów oraz wizyt studyjnych krajowych;
  • wspieranie gmin w tworzeniu centrów usług społecznych (CUS) i rozwoju dostarczanych przez nie usług, poprzez realizację m.in. szkoleń wynikających z Rozporządzenia oraz spotkań sieciujących CUS;
  • wsparcie sektora ekonomii społecznej, w tym sieciowanie podmiotów ekonomii społecznej oraz działania promujące ekonomię społeczną w regionie (m.in.: konkurs dla szkół , forum), współpracę z ośrodkami wsparcia ekonomii społecznej. Realizowane będą m.in.: działania zwiększające skuteczność i wpływ ekonomii społecznej w społeczności lokalnej, poprzez m.in. realizację doradztwa dla JST, warsztatów oraz wizyt studyjnych na rzecz rozwoju zaangażowania JST w obszarze ekonomii społecznej, realizację spotkań sieciujących OWES oraz szkoleń dla kadry OWES. Założono również realizację doradztwa oraz warsztatów dla JST w zakresie tworzenia i prowadzenia podmiotów zatrudnienia socjalnego (PZS), realizację kampanii społecznych promujących ekonomię społeczną, spotkania sieci PES, wizyt studyjnych do PES, Forum Ekonomii Społecznej oraz targów wystawienniczych PES;
  • wsparcie procesu integracji cudzoziemców w formie szkoleń dla pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz NGO zajmujących się tą tematyką.

 

GRUPA DOCELOWA PROJEKTU

Uczestnikami projektu i podmiotami objętymi wsparciem w ramach projektu będą m.in.:

  • pracownicy socjalni, w tym zatrudnieni w placówkach ochrony zdrowia;
  • pracownicy instytucji pomocy społecznej oraz podmiotów działających na rzecz włączenia społecznego, w tym zajmujący się organizacją usług społecznych;
  • pracownicy JST, w tym przedstawiciele władz samorządowych szczebla gminnego i powiatowego;
  • kadra podmiotów działających w obszarze wspierania rodziny, systemu pieczy zastępczej oraz adopcji oraz ich otoczenie (otoczenie rozumiane jako podmioty i instytucje współdziałające w powyższym zakresie z ww. podmiotami, wśród których można wyróżnić sędziów, kuratorów sądowych, pedagogów rodziny, pracowników ochrony zdrowia, pracowników socjalnych i innych);
  • samorząd terytorialny i ich jednostki organizacyjne, jako podmioty odpowiedzialne za organizację i dostarczanie usług aktywizujących usługi społeczne na poziomie lokalnym oraz podmioty organizujące wspieranie rodziny, pieczę zastępczą i adopcję oraz otoczenie systemu wspierania rodziny, pieczy zastępczej i adopcji;
  • ośrodki wsparcia ekonomii społecznej;
  • inne podmioty realizujące działania z zakresu polityki społecznej na poziomie lokalnym i regionalnym, w tym szczególnie: podmioty ekonomii społecznej, organizacje pozarządowe, podmioty prywatne, przedsiębiorcy, podmioty sektora publicznego, prywatnego i społecznego.

 

CEL PROJEKTU

Celem projektu jest uspójnienie działań w obszarze polityki włączenia społecznego realizowanej w województwie kujawsko-pomorskim, jak również wypracowanie mechanizmów jej sprawniejszej koordynacji i lepszego przepływu informacji pomiędzy różnymi podmiotami wewnątrz województwa oraz Ministrem ds. zabezpieczenia społecznego i rodziny, co docelowo ma również zapewnić  standaryzację realizowanych działań. W ramach projektu zostaną wykorzystane rozwiązania o charakterze systemowym oraz rozwiązania mające wpływ na wsparcie bezpośrednie w programach regionalnych w zakresie aktywnej integracji, usług społecznych i ekonomii społecznej .

 

GŁÓWNIE REZULTATY:

1100 osób zatrudnionych w instytucjach i podmiotach działających na rzecz włączenia społecznego zostanie objętych wsparciem w ramach projektu,

200 instytucji i podmiotów działających na rzecz włączenia społecznego zostanie objętych wsparciem w projekcie,

1045 osób zatrudnionych w instytucjach i podmiotach działających na rzecz włączenia społecznego, dzięki wsparciu EFS+ podniesie swoje kwalifikacje,

50% jednostek samorządu terytorialnego opracuje i będzie realizowało lokalne lub regionalne plany deinstytucjonalizacji usług społecznych

 

 

Okres realizacji projektu: 01.11.2023 r. – 31.12.2028 r.

Całkowita wartość Projektu: 22 009 655,37 zł

Kwota dofinansowania z UE: 18 162 367,61 zł

 

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Działanie 04.13 Wysokiej jakości system włączenia społecznego.

Tytuł projektu: Przebudowa budynków oraz remont przy ul. M. Skłodowskiej-Curie 27/29 w Toruniu na potrzeby powstania Regionalnego Centrum Wsparcia i Opieki dla osób z niepełnosprawnością.

 

 

Beneficjentem projektu jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego/realizator projektu - Regionalny Ośródek Polityki Społecznej w Toruniu.

 

Projekt współfinansowany jest ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027, Priorytet 6. Fundusze Europejskie na rzecz zwiększenia dostępności regionalnej infrastruktury dla mieszkańców, 6.8 Inwestycje w infrastrukturę społeczną

Okres realizacji projektu: sierpień 2022 r. – grudzień 2024 r.

 

Całkowita wartość projektu: 22 395 309,58 zł

 

Kwota dofinansowania EFRR: 20 936 861,84 zł              

      

Grupa docelowa projektu: mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego

 

Zadania realizowane w ramach projektu:

W ramach prac remontowo budowlanych dostosowane zostaną budynki nr 2 i 3 w obiekcie przy
ul. Skłodowskiej-Curie 27/29 w Toruniu o powierzchni 2200 m2.

W wyremontowanych budynkach powstaną m.in. nowocześnie wyposażane sale terapeutyczne, sala poznawania świata, sale integracji sensorycznej, sale kinezyterapii, pokoje terapeutów, nowoczesne pomieszczenia biurowe, miejsca krótkookresowego pobytu. W podpiwniczeniu zostaną przygotowane pomieszczenia z przeznaczeniem na działalność cateringową oraz świadczenie usług pralniczych.

Zakres robót to m.in.: wymiana wszystkich okładzin ściennych, podłogowych oraz sufitów podwieszanych, wymiana wszystkich drzwi wewnętrznych, kompleksowa wymiana/wykonanie nowych instalacji sanitarnych, elektrycznych, monitoring wizyjny (CCTV) oraz instalacji audio-wideo i TV, system sygnalizacji pożarowej, oznaczenia wizualne (m.in. przeciwpożarowe, informacyjne), wyposażenie meblowe oraz sprzętowe obiektu. Wyremontowane budynki będą spełniały standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (m. in. oznaczenia, balustrady, winda, odpowiednie oświetlenie).

Inwestycja ta jest pierwszym etapem utworzenia Regionalnego Centrum Wsparcia i Aktywizacji.

Tytuł projektu: Trampolina 4 – etap I

 

Beneficjent projektu:

Województwo Kujawsko-Pomorskie / Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu

 

Partner projektu:

Stowarzyszenie Wsparcia Społecznego „Aditus”

 

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027, Priorytet 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 08.25 Usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.

 

Okres realizacji projektu: 01.01.2024– 31.12.2026 r.

 

Całkowita wartość projektu: 10 319 449,93 zł

 

Kwota dofinansowania z UE: 8 771 532,44 zł

 

Cel projektu:

W ramach projektu na terenie województwa kujawsko-pomorskiego powstanie zintegrowany system działań wspierających dzieci i młodzież, objętych na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opieką, kuratelą lub nadzorem wynikającym z ograniczenia władzy rodzicielskiej oraz wobec których zastosowano środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczania się przez nich czynów karalnych. Projekt będzie miał na celu poprawę dostępu do usług wsparcia dla dzieci i młodzieży mających problemy w zakresie prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Tym samym umożliwi się nieletnim lepsze, zgodne z normami funkcjonowanie w przyszłości. Planowane działania przyczynią się do zwiększania równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług.

Projekt jest zgodny z Celem szczegółowym 4(k). Celem projektu jest wzrost aktywności dzieci i młodzieży mających trudności w funkcjonowaniu społecznym poprzez zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług, w tym usług dla dzieci i młodzieży w niekorzystnej sytuacji oraz ich rodzin.

 

Uczestnicy projektu:

Dzieci, młodzież i młodzi dorośli wymagający wsparcia, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z niepełno sprawnościami, i ich otoczenie, w tym:

- małoletni objęci na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opieką, kuratelą lub nadzorem wynikającym z ograniczenia władzy rodzicielskiej (sprawy sądowe oznaczone sygnaturą „opm”);

- osoby nieletnie, wobec których zastosowane środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich oraz dopuszczania się przez nich czynów karalnych zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2022 roku o  wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022 poz. 1700), w tym osób objętych kuratelą, upomnieniem, zobowiązaniem do określonego postępowania, nadzorem odpowiedzialnym rodzica itp.;

- otoczenie ww. nieletnich i małoletnich, w tym rodzice/opiekunowie prawni, korzystający z usług wsparcia rodziny w ramach projektu;

- pracownicy innych podmiotów działających na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. 

 

Oferowane formy wsparcia:

W ramach projektu planuje się utworzenie Młodzieżowych Centrów (dalej: MC) stanowiących miejsca skupienia dzieci i młodzieży w środowisku, w tym miejsca świadczenia konsultacji specjalistycznych, poradnictwa, zajęć animacyjnych, kompensacyjnych, edukacyjnych (min. 10 miejsc na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego). W centrach tych z usług wsparcia skorzystać będą mogli także rodzice/opiekunowie prawni. Na potrzeby funkcjonowania centrów wynajęte/użyczone zostaną lokale zlokalizowane na terenie województwa. Dla uczestników wsparcia zapewniany będzie catering, konieczne będzie także zapewnianie artykułów zużywalnych.

W każdym MC ze wsparcia korzystać będzie do 15 osób (dzieci i młodzież). Dodatkowo, z uwagi na udział w projekcie małoletnich objętych na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opieką, kuratelą lub nadzorem wynikającym z ograniczenia władzy rodzicielskiej (sprawy sądowe oznaczone sygnaturą „opm”), ze wsparcia w MC w postaci poradnictwa i/lub terapii korzystać będą mogły także rodziny (średnio 3 rodziców/opiekunów w każdym MC).

Uczestnicy otrzymają wsparcie indywidualne i grupowe prowadzące do kompleksowej aktywizacji społeczno-zawodowej poprzez zapoznanie z alternatywnymi formami spędzania czasu wolnego, organizację zajęć sportowych, działania terapeutyczne oraz działania wzmacniające kompetencje społeczne i edukacyjno-zawodowe, a także poprzez wsparcie skierowane do ich otoczenia. Wśród oferowanych form wsparcia znajdą się:

 

  1. Prowadzenie Młodzieżowych Centrów, skupiających młodzież objętych środkiem wychowawczym bądź opieką, kuratelą lub nadzorem.
  2. Profilaktyka zaburzeń w sferze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży:
  • konsultacje specjalistyczne, w tym poradnictwo psychologiczne i/lub psychiatryczne,
  • organizacja zajęć terapeutycznych, w tym także terapii z profilaktyką uzależnień, terapii z profilaktyką zaburzeń odżywiania,
  • konferencje/seminaria świadomościowe w obszarze zdrowia psychicznego dla młodzieży i ich rodzin.
  1. Zajęcia podnoszące kompetencje młodzieży w zakresie prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie:
  • zajęcia umożliwiające rozwój kompetencji społecznych, w tym umiejętności uczenia się przez całe życie, akceptacji odmienności i wielokulturowości, poszanowania osób z niepełnosprawnościami, zajęcia umożliwiające rozwój kompetencji poznawczych, w tym nauka odpowiedzialnego podejmowania decyzji i zarządzania emocjami,
  • zajęcia umożliwiające rozwój kompetencji związanych z informacją i wiedzą, w tym biegłość w obsłudze nowych mediów, weryfikacja treści z sieci, przeciążenia informacyjne, komunikacja bez przemocy,
  • zajęcia polegające na treningu usamodzielnienia, w tym: trening gospodarowania budżetem domowym, trening porządku i higieny, trening załatwiania spraw urzędowych, trening umiejętności poszukiwania pracy, trening kulinarny połączony z zajęciami z zasadami zdrowego odżywiania,
  • zajęcia o charakterze wspierania potencjałów (zainteresowań, talentów, umiejętności, predyspozycji, w tym zajęcia artystyczne),
  • zajęcia edukacyjne: językowe, humanistyczne, matematyczno-przyrodnicze, kursy szybkiego czytania,
  • zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej, w tym m.in. doradztwo zawodowe, kursy/szkolenia zawodowe, zakup zużywalnych materiałów do zajęć.
  1. Inne formy pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej, np.:
  • zajęcia promujące kulturę fizyczną i zdrową rywalizację, w tym zajęcia sportowe, takie jak gimnastyka i piłka nożna,
  • alternatywne formy socjoterapeutyczne realizowane w formie pracy grupowej: psychodrama, socjodrama, dogoterapia,
  • wyjścia/ wyjazdy w ramach zajęć profilaktyczno-wychowawczych, np. kino, teatr, park linowy, zajęcia survivalowe,
  • młodzieżowe obozy profilaktyczno-terapeutyczne z elementami survivalu;
  • wydarzenia o charakterze kulturalno-rekreacyjnym, umożliwiającym integrację dzieci i młodzieży, prowadzące do włączenia społecznego poprzez obserwację pozytywnych wzorców zachowań, w tym działania prowadzące do otwarcia się Młodzieżowych Centrów na środowisko, m.in. eventy o charakterze sportowym i kulturalnym,
  • indywidualne alternatywne formy spędzania czasu wolnego,
  • wolontariat,
  • wsparcie Animatora w zakresie postępów resocjalizacyjno-wychowawczych, postępów w obszarze prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie oraz w zakresie merytorycznej organizacji zajęć realizowanych przy współudziale środowiska i instytucji zewnętrznych.
  1. Usługi wsparcia rodziny:
  • poradnictwo pedagogiczne i psychologiczne dla rodzin wraz z realizacją terapii rodzinnych,
  • poradnictwo prawne dla rodzin,
  • pikniki wielopokoleniowe integrujące rodziny i lokalne społeczeństwo oraz zacieśniające więzi,
  • wsparcie specjalisty ds. profilaktyki społecznej.
  1. Wsparcie kadr świadczących usługi na rzecz dzieci i młodzieży:
  • szkolenia dla kadry pracującej z młodzieżą ( w tym mediacja rodzinna, animacja lokalna itp.): m.in. kuratorów, pedagogów, animatorów, celem przygotowania specjalistów świadczących usługi społeczne dla dzieci i młodzieży,
  • konferencje/seminaria świadomościowe, zwłaszcza w obszarze zagrożeń problemów wychowawczych i rodzinnych, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia psychicznego młodzieży.

 

Rezultaty:

Liczba osób objętych usługami w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej: 540

Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej istniejących po zakończeniu projektu: 80

Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 70

Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie: 10

 

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie

 

 

 

Tytuł projektu: Wykluczenie – nie ma MOWy! 2 – etap I

  

Beneficjent projektu:

Województwo Kujawsko-Pomorskie / Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu

 

Partnerzy projektu:

  • Powiat Inowrocławski
  • Gmina Miasto Włocławek
  • Powiat Nakielski
  • Powiat Mogileński
  • Fundacja Aktywizacji i Integracji

 

Realizatorzy z ramienia Partnerów:

  • Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy dla Dziewcząt im. Polskich Olimpijczyków w Kruszwicy
  • Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy we Włocławku
  • Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy im. Ireny Sendlerowej w Samostrzelu
  • Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy dla Chłopców w Strzelnie
  • Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Szerzawach
  • Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy dla Chłopców w Bielicach
  • Fundacja Aktywizacji i Integracji

  

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (dalej: FEdKP), Oś priorytetowa Priorytet 08 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 08.25 Usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.

 

Okres realizacji projektu: 01.09.2023– 31.12.2026 r.

Całkowita wartość projektu: 8 632 216,03 zł

Kwota dofinansowania z UE: 7 337 383,62 zł

 

Cel projektu:

W ramach projektu powstanie zintegrowany system działań wspierających dzieci i młodzież, przebywających obecnie w placówkach o charakterze wychowawczym, resocjalizacyjnym i socjoterapeutycznym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Projekt będzie miał na  celu poprawę dostępu do usług wsparcia dla dzieci i młodzieży mających problemy w zakresie prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.  Tym samym umożliwi się nieletnim lepsze, zgodne z normami funkcjonowanie w przyszłości. Ponadto projekt nakierowany będzie na deinstytucjonalizację procesów resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych poprzez prowadzenie działań zmierzających do usamodzielnienia wychowanków i umożliwienia im prawidłowego funkcjonowania poza placówką zamkniętą.  Działania te przyczynią się do zwiększania równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług. 

 

Uczestnicy projektu:

Dzieci, młodzież i młodzi dorośli wymagający wsparcia, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami i ich otoczenie, w tym:

- osoby nieletnie, wobec których zastosowano środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczaniu się przez nich czynów karalnych zdefiniowane na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 r. poz. 1700), w tym osoby przebywające w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,

- osoby nieletnie przebywające w młodzieżowych ośrodkach Socjoterapii,

- pracownicy innych podmiotów działających na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. 

 

Oferowane formy wsparcia:

Uczestnicy otrzymają wsparcie indywidualne i grupowe, mające wzbogacić proces

resocjalizacyjny, przygotować do pełnienia dalszych ról społecznych, nakierowane na pomoc w usamodzielnianiu dzieci i młodzieży.

Wśród oferowanych form wsparcia znajdą się m.in.:

 

  1. Profilaktyka zaburzeń w sferze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży przebywających w placówkach zamkniętych:
  • konsultacje specjalistyczne, w tym poradnictwo psychologiczne i psychiatryczne
  • organizacja zajęć terapeutycznych, w tym także terapii z profilaktyką uzależnień, terapii z profilaktyką zaburzeń odżywiania.

 

  1. Zajęcia podnoszące kompetencje młodzieży przebywającej w placówkach zamkniętych w zakresie usamodzielnienia i prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie:
  • zajęcia polegające na treningu usamodzielnienia, w tym: trening gospodarowania budżetem domowym, trening porządku i higieny, trening załatwiania spraw urzędowych, trening umiejętności poszukiwania pracy, trening kulinarny,
  • zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej, w tym udział w targach pracy, wizytach zawodoznawczych, zajęciach o charakterze zawodowym, opcjonalnie w kursach zawodowych,
  • zajęcia z zakresu edukacji seksualnej z elementami przygotowania do rodzicielstwa.

 

  1. Inne formy pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej, np.:
  • resocjalizacja nieletnich przez sport: zajęcia promujące kulturę fizyczną i zdrową rywalizację, w tym zajęcia sportowe: gimnastyka, piłka nożna
  • wyjścia/ wyjazdy w ramach zajęć profilaktyczno-wychowawczych, np. kino, teatr, basen
  • młodzieżowe obozy resocjalizacyjno-terapeutyczne.

 

  1. Wsparcie w zakresie usamodzielniania osób opuszczających placówki całodobowe:
  • utworzenie mieszkań treningowych dla osób opuszczających placówki całodobowe (Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii) w tym najem lokali, ponoszenie opłat za media oraz zakup sprzętu i wyposażenia (przy założeniu częściowej partycypacji w czynszu osób usamodzielnianych),
  • wsparcie opiekunów/asystentów usamodzielniania,
  • realizacja indywidualnego programu usamodzielnienia.

 

  1. Wsparcie kadr świadczących usługi na rzecz dzieci i młodzieży:
  • organizacja szkoleń specjalistycznych dla kadr placówek całodobowych (w tym m.in. asystentura, profilaktyka uzależnień, usamodzielnienie itd.), w tym pracowników młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, celem przygotowania specjalistów świadczących usługi społeczne dla dzieci i młodzieży przygotowujących się do opuszczenia form instytucjonalnych oraz będących „na granicy” umieszczenia w placówce;
  • organizacja konferencji/seminariów świadomościowych, zwłaszcza w obszarze możliwych form resocjalizacyjno – socjoterapeutyczno – wychowawczych zgodnych z ideą deinstytucjonalizacji oraz w obszarze innowacyjnych metod pracy z wychowankiem.

 

 

Rezultaty:

Liczba osób objętych usługami w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej: 400

Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej istniejących po zakończeniu projektu: 32

Liczba utworzonych miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej: 6

Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 180

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie

 

 

Konferencja "Nowe horyzonty" - 25.03.2025

 

Gala z okazji Dnia Pracownika Socjalnego - 26.11.2024

 

IX Kujawsko-Pomorskie Forum Polityki Społecznej - 13-14.11.2024

 

Gala - Pracownik socjalny Pomorza i Kujaw 2023

 

VIII Kujawsko-Pomorskie Forum Polityki Społecznej